Een keyword onderzoek; wat is het, waarom doe ik het, wat kun je er mee?

In mijn werk als copywriter richt ik me vooral op het schrijven van webteksten en het vindbaar maken van websites. Dat is een spelletje met Google dat ik nog steeds graag speel. Dat betekent dat ik voor bedrijven veelal aan de slag ga met het optimaliseren van bestaande content of het schrijven van nieuwe content. Die webteksten wil ik zodanig schrijven dat Google ze goed kan oppikken. Het is uiteindelijk geen ‘rocket science’ maar ik vind het wel belangrijk om het goed doordacht aan te pakken en bij de basis te beginnen. Voor mij is dat een keywordonderzoek, oftewel; een zoekwoorden onderzoek.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek brengt het zoekgedrag van je doelgroep in kaart. Het is bijzonder nuttig om te weten welke woorden je mogelijke klanten gebruiken om naar je product of dienst te zoeken. Zo voorkom je dat je woorden gebruikt op de site die niet gebruikt worden door je doelgroep.

Het nut van goed gekozen woorden

Google kan een heleboel, maar het kan geen Nederlandstalige teksten lezen. Dus als je sinaasappels verkoopt, maar je noemt het anders (‘oranje fruit’ bijvoorbeeld), dan zal Google je site nooit tonen bij een zoekopdracht naar ‘sinaasappels’. Google weet niet dat je met oranje fruit ook wel eens een sinaasappel zou kunnen bedoelen. Ze nemen alles heel letterlijk. Om het heel simpel te stellen: Google is getraind op het ontdekken van terugkerende woordcombinaties. Als het bepaalde woorden of woordcombinaties regelmatig terugvindt op 1 pagina dan neemt het aan dat dat voor die pagina belangrijke woorden zijn. Dat is één van de manieren waarmee je Google kan laten ‘snappen’ waar jouw tekst en site etc. over gaan. Hoe duidelijker je bent in je woordkeuze, des te beter snapt Google het en wordt je ook getoond op die woorden die voor jou belangrijk zijn.

Een voorbeeldje uit de praktijk

Ik gebruik graag het voorbeeld van Brabantia. Die hadden (jaren geleden alweer hoor – ze weten inmiddels allang beter) een webshop waarin ze hun assortiment afvalbakken etc. verkochten. Echter noemden ze dat geen afvalbakken, want dat vonden ze waarschijnlijk niet chique genoeg, ze noemden het ‘afvalverzamelaars’. Nou moet de dag nog komen dat iemand zegt dattie z’n afval in een ‘afvalverzamelaar’ gooit, maar bij Brabantia vonden ze dat waarschijnlijk mooier klinken dan afvalbak / prullenbak / afvalemmer etc. Maar de klant, waaronder ikzelf, die een Brabantia prullenbak wilde kopen gebruikt die woorden wél en werd door Google naar tal van andere webshops gestuurd. Zo loop je bezoekers mis.

Dit is overigens heel simplistisch weergegeven, Google heeft wel 200 variabelen waar ze op letten bij het indexeren van een site, maar als je kijkt naar wat je zelf als redacteur kunt regisseren, dan is de woordkeuze in de content op je site heel belangrijk.

Is het heilig?

In welke mate je je aan het keywordonderzoek houdt is aan jou. Zo’n Excel-overzicht met zoekvolumes vind ik vooral nuttig omdat je kunt zien of je zelf niet teveel verknocht bent aan je vakjargon. Spreken je klanten wel dezelfde taal? Je weet zelf zóveel meer over het onderwerp en de specifieke details van je product of dienst. Voor een leek / zoeker is dit heel anders en vaak een hele speurtocht.

Termen die geen zoekvolume hebben

Wil je graag termen gebruiken die nu geen zoekvolume hebben? Dat is niet het einde van de wereld. Probeer dan in de tekst ook een paar keer een synoniem te gebruiken die wel een redelijk zoekvolume heeft. Zo kan Google de pagina toch goed oppikken.

Zorg dat niemand struikelt over je tekst

Waak er voor dat een tekst niet te gekunsteld wordt. Ga geen keywords forceren in je tekst. Hou altijd de lezer in gedachten, zodat je een prettig leesbare tekst houdt. Voorbeeldje: stel ik schrijf voor de woordcombinatie ‘gevonden worden in Google’: “Gevonden worden in Google, dat willen we allemaal, maar gevonden worden in Google – hoe doe je dat? Wilt u gevonden worden in Google dan kan ik u helpen. Ik kan geoptimaliseerde teksten voor u schrijven die gevonden worden in Google. Omdat gevonden worden in Google nu eenmaal heel belangrijk is, moet u geen teksten laten schrijven die niet gevonden worden in Google. Zal ik u helpen met gevonden worden in Google? Stuur me dan een berichtje.”

Dit leest vrij belachelijk, maar ik ben het wel eens tegengekomen.

Meer weten over het achterhalen van goede keywords en het toepassen ervan in je website? Stuur dan een mailtje naar laura@laatmijmaarschrijven.nl.

Filed under SEO